10 tips om positiever in het leven te staan

10 tips om positiever in het leven te staan

Im-not-telling-you-it-is-going-to-be-easy-Im-telling-you-its-going-to-be-worth-it-300x271

Door Madhu – Even wat anders vandaag, namelijk de wijze woorden van Madhu. Ik heb 10 tips op een rijtje gezet om  gelukkiger te worden in het leven of beter gezegd positiever in het leven te staan. Deze punten helpen mij ook om staande en positief te blijven in het leven. Ook benieuwd naar tips, lees dan snel verder.Iedereen maakt het weleens mee in zijn/haar leven, dat je het even niet meer weet. De één komt sneller uit een dip dan de ander. Een dip kan te maken hebben met liefdesverdriet, stress, depressie, negativiteit, weinig zelfvertrouwen hebben of iets anders waardoor je niet lekker in je vel zit. Ik heb hieronder 10 tips samengesteld die mij in ieder geval helpen om positief in het leven te staan. Bij deze hoop ik dat jullie er ook iets aan hebben.

1. Positieve instelling: Dit is een belangrijke punt, omdat je hierdoor een andere denkwijze creëert. Door positief te denken, reageer je ook anders op dingen. Als je alsmaar negatief blijft denken, reageer je vaak negatief op dingen. Dit zal voor jou en/of je omgeving niet prettig zijn. Ook kan het luisteren naar leuke muziek je stemming bevorderen (bye bye sad songs). Wat ik ook versta onder een positieve instelling is, dat je trots moet zijn op jezelf! Sta stil bij wat je allemaal hebt bereikt, wees er blij mee.

2. Mediteren: Mediteren helpt mij voornamelijk om tot rust te komen. Ook kunnen activiteiten zoals yoga, ademhalings-oefeningen of andere ontspanningsactiviteiten hierbij helpen. Mediteren helpt je om contact te maken met je innerlijke jij, dit kan rustgevend werken. Als je een drukke leven of veel stress in het dagelijkse leven hebt, kan dit helpen om tot rust te komen. Een momentje voor jezelf.

3. Acceptatie: Dit is makkelijk gezegd dan gedaan, maar toch erg belangrijk. Bijvoorbeeld jezelf accepteren hoe je bent, ieder mens is uniek en geloof me niemand is perfect! Iedereen heeft wel iets, wat hij/zij wilt veranderen dus ga je AUB niet vergelijken met anderen. Just love yourself! Het is belangrijk om te beseffen dat je niet alles kunt krijgen in het leven. Ook is acceptatie nodig als je iets hebt meegemaakt. Denk hierbij aan een vriend/vriendin die je verlaten heeft, een dierbare die je bent verloren, een relatie die stuk is gelopen. Het accepteren en een plekje geven is belangrijk om verder te kunnen gaan met je leven.

 4. Jezelf vergeven: Persoonlijk vind ik dit het moeilijkst, maar erg belangrijk om door te kunnen gaan met je leven. Naast het accepteren is het erg belangrijk om jezelf te vergeven. Fouten maken is menselijk, dit is de beste methode om te leren wat wel goed is. Als het bijvoorbeeld uit is gegaan met je geliefde, is het belangrijk dat je NIET jezelf de schuld gaat geven! Vaak geef je jezelf de schuld van de dingen die er gebeuren, maar geloof me soms kan je er niets aan doen. Vergeef jezelf altijd!

5. Sporten: Hoe dan ook, dit werkt echt. Sporten is een manier om je emoties kwijt te raken. Als je bijvoorbeeld boos of verdrietig bent is dit een motivatie om harder te gaan sporten. Na het sporten voel je je fitter en het geeft een goed gevoel. Ook kan je een stuk gaan wandelen in het bos. Dit kan helpen om je hoofd leeg te maken.

img1432566473528

6. Doelen opstellen: Dit helpt je om vooruit te denken. Stel een aantal realistische doelen op waar je aan kunt werken. Dit kunnen ook leuke dingen zijn bijvoorbeeld een weekendje weg inplannen, afspreken met vrienden, je diploma/rijbewijs halen etc. Dit helpt je om weer te genieten van het leven en om onder de mensen te komen, waar je nieuwe contacten kunt opdoen.

7. Niet teveel verwachten: Ook een moeilijke punt in het leven. Automatisch iets verwachten van een ander maar juist door de verwachtingen krijg je teleurstellingen, omdat niet iedereen hetzelfde is. Wat jij zou doen voor een ander, betekent niet dat een ander dit ook voor jou zal doen. Probeer daarom zo min mogelijk verwachtingen te hebben, let it be. Mijn lievelingsquote luidt dan ook: ‘Expect nothing and you will be never disappointed’.

8. Fouten maken is gezond: Ja, je leest het goed! Fouten maken is gezond, omdat je hierdoor wijzer wordt. Juist door het maken van fouten weet je hoe je de volgende keer moet gaan handelen. Fouten maken is menselijk, dus wees niet bang om die te maken. Ookal pakt deze verkeerd uit don’t worry er is overal een oplossing voor.

9. Emoties uiten: Als je moet huilen doe dat gewoon. Emoties uiten is ook een proces in het leven om dingen te verwerken. Maar emoties uiten betekent niet alleen iets verwerken, maar dit kan ook een opluchting geven. Als je het ergens niet mee eens bent zeg dat dan. Leer NEE zeggen, anders doe je iets tegen je zin in, waar je echt niet gelukkig van wordt. 

10. Loslaten: Het moeilijkste wat er bestaat, maar eigenlijk wel de laatste stap om verder te gaan met je leven op een positieve manier. Na de acceptatie en jezelf vergeven komt het gedeelte om los te laten. Elke gebeurtenis moet je een plekje kunnen geven en loslaten om door te kunnen gaan. Hoe moeilijk/pijnlijk dit ook is. Ieder mens is verschillend en doet dit op zijn eigen manier. De één kan dit sneller verwerken dan de ander dus ga nooit pushen of doen alsof je het hebt losgelaten terwijl dit niet zo is. Hierna kun je een nieuwe start maken met een positieve instelling!

0839480a16bbb685180e687b9776acb3

Dit waren mijn 10 tips die ik heb samengesteld voor jullie en wilde meegeven. Ik merk naarmate ik ouder wordt anders in het leven sta. Ik kan zeggen dat ik gelukkig ben met mijn leven ondanks alle ups and downs. Al deze bovengenoemde punten hebben mij geholpen om te worden wie ik nu ben en daar ben ik trots op. Don’t forget ladies Love yourself & Be happy, life is too short to be sad!

Heb jij nog tips die jou motiveren in het leven?

29 gedachtes over “10 tips om positiever in het leven te staan

  1. Wat een handig en fijne tips, ik probeer elke keer heel dicht bij mijn eigen gedachten en principes te blijven staan, zonder star en stug te zijn en de realiteit niet uit het oog te verliezen………dat is niet altijd makkelijk, maar geeft wel behoorlijk veel rust geven

    Liked by 1 persoon

  2. Fijne tips! Sport is voor mij ook echt een manier om met stress om te gaan. Als ik een baaldag heb, ga ik ook altijd sporten en dan voel ik me veel beter na de tijd. Mediteren neem ik me steeds voor om te gaan doen, maar het komt er maar niet van. Moet ik toch maar eens gaan doen 😉

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

