Spreken voor een groep

Spreken voor een groep

20150321_101545

Door Samantha – Vandaag een onderwerp waar volgens mij iedereen wel vroeg of laat mee te maken krijgt. Als je er via je werk niet mee te maken krijgt, heb je het vast wel eens op school gehad. Spreken voor een groep. De één vindt het appeltje eitje en de ander probeert er het liefst niet aan te denken en bedenkt alle redenen om er onderuit te komen.

Zelf vind ik presenteren of spreken voor een groep niet doodeng, maar het is geen activiteit waarvan ik springend op mijn stoel zit en vol enthousiasme zeg ‘Ik ga wel presenteren’. In de afgelopen weken heb ik weer veel voor een groep gestaan. Op school heb ik presentaties gegeven als afronding van de periode en op mijn stage in het onderwijs heb ik les gegeven. Hier heb ik spreken voor een groep weer op een hele andere manier ontdekt.

Mijn tips
Ik ben geen kei in spreken voor een grote groep,  maar heb door de jaren heen wat punten ontdekt die mij erg hebben geholpen.

** Improviseren**

In het begin schreef ik de tekst dat ik wilde zeggen helemaal uit en stampte het als het ware in mijn hoofd. Dit werkt niet voor mij. Op het moment dat ik heel mijn tekst uitschrijf en het uit me hoofd ga leren of ieder geval het verhaal zo vaak doorlees dat ik het automatisch in mijn hoofd heb, dan kan ik niet meer focussen op de groep en op alles wat er om me heen gebeurt. Als ik over A vertel, ben ik in mijn hoofd al aan het bedenken wat B ook al weer is en hoe ik dat ga zeggen. Nu ben je zeker benieuwd wat wel werkt voor mij en hoe ik het aanpak.

Op het moment dat ik mijn presentatie maak en voorbereid, heb ik een verhaal in grote lijnen in gedachten. Ik zorg er voor dat het verhaal in mijn hoofd een logische volgorde heeft en gebruik vervolgens steekwoorden en afbeeldingen. Je hoeft niet altijd je PowerPoint vol te gooien met woorden, soms kan één afbeelding al genoeg zijn als geheugensteuntje. Jij weet tenslotte waarvoor je die afbeelding daar hebt geplaatst. Nu ik op deze manier werk, heb ik veel meer ruimte om te improviseren. Uit het niets komen praktijkvoorbeelden naar boven of vertel ik spontaan een verhaal wat met het onderwerp te maken heeft, zonder de hoofdlijnen uit het oog te verliezen.

**Ademhaling**

Een gevolg van het bovenstaande en van zenuwen is dat je te snel gaat praten. Ook ik heb hier snel last van en het vervelende is dat je ademhaling hierdoor erg hoog gaat zitten. Op een gegeven moment lijkt het wel alsof je buiten adem bent van het presenteren. Wat mij helpt is op het moment dat ik ga beginnen met het welkoms verhaal, daarvoor even een diepe adem te nemen, je rust te pakken en dan beginnen met het verhaal.

**Transparant zijn**

Neem je luisteraars mee in het verhaal, maar ook mee met jou als spreker. Stel je bent even kwijt wat je wilt zeggen, geef het toe en zeg zoiets als even spieken hoor. Luisteraars hebben hier alle begrip voor en dat ziet er veel realistischer uit, dan dat je uit het niets even naar je tafel loopt, je papiertje oppakt, leest en weer verder gaat vertellen. Zij snappen dan niet wat er gebeurt en op dat moment krijg je onrust. Neem je luisteraars dus mee zodat je de aandacht blijft vasthouden.

**Comfortabel voelen**

Er is niks vervelender dan tijdens het presenteren de hele tijd je kleding goed te doen. Als je kleding en make-up op hebt waar in jij je goed voelt, durf je veel sneller rond te lopen en interactie te zoeken met de luisteraars. Je weet dat alles goed zit en voelt je hierdoor ook een stuk zelfverzekerder.

**Oefenen**

Heel cliché en voor de hand liggend. Waarschijnlijk heb je dit al tig keer gehoord. Oefening baart kunst en ook in dit geval is dat zeker zo. Naarmate je meer voor de groep staat en meer spreekt durf je ook steeds meer.

Er zijn nog veel meer tips die ik kan geven, maar gezien de lengte van het artikel laat ik het voor nu bij deze 5. Door te presenteren en veel te spreken ontdek jij wat het best voor jou werkt. Dit waren wat punten die mij helpen bij het spreken. Mocht je, je presenteerskills echt willen verbeteren, kijk dan zeker naar de grotere sprekers in het buitenland en let vooral op de manier hoe zij spreken. Wat jij prettig vindt om te luisteren en te zien, dat moet je proberen over te nemen en je eigen draai aan te geven. Nu klink ik wel echt als een juf he.

Heb jij nog tips op het gebied van presenteren?

7 gedachtes over “Spreken voor een groep

  1. Oooh ik vind spreken voor een groep zo verschrikkelijk! ‘Gelukkig’ doe ik een studie waar niemand presenteren een probleem vindt en ze zelfs in hun eentje voor de groep gaan staan, waardoor ik het nooit hoef te doen.

    Liked by 1 persoon

  2. Goede tips! Tijdens het begin van mijn studie begon het al en moest ik bijna voor elk vak wel iets presenteren, ik vond het verschrikkelijk! Maar door te oefenen wordt het inderdaad beter en vind ik het nu helemaal niet zo erg meer om te doen.

    Liked by 1 persoon

  3. Wat een onwijs goed artikel! En wat een goede tips! Voor mij ligt het er heel erg aan of dat ik alleen voor een groep sta. Dan hoeven we nog niet eens samen te presenteren, als er maar iemand naast me staat die ik vertrouw. Hoe raar dat misschien ook klinkt. Ook verschilt het per vak, bij maatschappijleer presteren vind ik niet eens zo’n ramp, als ik maar een voldoende heb. Maar bij bijvoorbeeld een vak als Nederlands weegt het cijfer toch wat zwaarder… xoxo

    Liked by 1 persoon

  4. Ik heb eerlijk gezegd een hekel aan presenteren. Ik ga da automatisch hard praten en dan wil iedereen naar mij luisteren. Dat wordt nog enger. Niemand merkt er iets van ook de docenten niet dat ik stiekem een angst heb. Vooral de eerste twee zinnen dan klopt mijn hart in mijn keel. Bedankt voor je tips!!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

